zaterdag 7 mei 2016

Broeddagboek #6 (jg.2): Tijd voor kuikens

Hallo allemaal,
Het is opnieuw een tijdje geleden, ik heb maar weinig tijd voor het moment. Maar nu breekt mei aan, en ik hoop om nu zo vaak mogelijk op pad te kunnen gaan. Mei is namelijk de maand waarin het uitkomen van de eieren pas goed op gang begint te komen. Eind mei/begin juni was vorig jaar een periode vol eendenkuikens. Maar nu gaan we eerst terugblikken op de afgelopen weken.

Bijzonder deze week
Deze keer schrijf ik eens over zeevogels. Donderdag ben ik namelijk vertrokken voor een korte trip naar Engeland. Hoofddoel: Colchester Zoo bezoeken. (Hierover later wel meer op 'Wombat & Co.') Op de heen- en terugweg was er natuurlijk ook veel te spotten. Aan de Nederlandse kust bijvoorbeeld zilvermeeuwen, al dan niet jagende visdiefjes, aalscholvers, strandlopers, scholeksters en heel wat niet typische kustsoorten. Na het uitvaren van de boot vlogen er nog uren lang kleine mantelmeeuwen in ons spoor. En regelmatig vloog er een jan-van-gent voorbij. Na een tijdje kwamen er ook enkelen in het spoor van de boot vliegen. Dan doken ze naar vis. Door mijn verrekijker kon ik alles goed volgen. Het geeft een kick om dat eindelijk eens in het echt te zien, na al die keren op tv.
Het aantal genten bleef aangroeien, tot er wel een tiental achter de boot bleven, waaronder een jonger exemplaar. Hoewel het spoor van de boot leeg werd naarmate de uren verstreken, bleven er regelmatig genten voorbijvliegen.

Het dagboek van...
De meerkoeten:
Bij koppel 3 gaat alles zijn normale gangetje. De ouders voeden de jongen of het hele gezin zit gezellig bij de vistrap. Nu hebben de kuikens nog hun karakteristieke gele kop, maar dat zal binnenkort verdwijnen. Koppel 5 is nu ook begonnen aan het bouwen van hun nest.

De eenden:
Terwijl de wilde eenden nog geen kuikens hebben, zijn de jongen van de nijlganzen al aardig gegroeid. De drie kuikens en hun ouders houden zich nu vaak op op het brede deel van de rattenvijver, waar waterhoenen op een overhangende tak een nest hebben. Laten we hopen dat daar kuikens van komen.

De tuin, een seizoen lang
Onze nieuwe vlindertuin is onlangs uitgebreid, de oppervlakte is ongeveer verdubbeld. De 'lay-out' is ongeveer hetzelfde, maar hier zijn bloemen specifiek voor bijen geplant. In het oorspronkelijke deel zijn al een tijdje naast wat gras ook wat andere planten beginnen te ontkiemen, geen idee of het ook effectief de bloemen zijn.
En nog leuk nieuws. Terwijl ik vorige keer nog schreef over het nieuwe nestkastje om weer broedende koolmezen aan te trekken, zijn er ondertussen in een ander nestkastje kuikens uitgekomen. Als de ouders binnen vliegen hoor je het onmiskenbare getsjilp van de jongen. Ik ben blij dat er eindelijk weer eens kuikens zijn. Ik hoop dat de draad hiermee opnieuw is opgepikt en dat ik straks de juveniele vogels met hun ouders buiten kan zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten