woensdag 23 maart 2016

Broeddagboek #2 (jg.2): Hoe was de winter?

De lieveheersbeestjes en de hommels verschijnen weer, lammetjes zien we al even weer in de weiden, roodborstjes zingen in het Kikkerbos luid tegen elkaar op en onlangs zag ik er ook weer de eerste tjiftjaf van het jaar. Het is officieel: de lente is er weer. En dus ga ik weer van start met een nieuw broeddagboek, maar deze keer met een nieuw concept en een nieuwe lay-out. Deze aflevering laat je de nieuwe stijl kennen, en is een soort van inleiding voor het seizoen, al zijn er ook al nieuwtjes. Elke aflevering wordt in verschillende rubrieken onderverdeeld.

Bijzonder deze week
De hele winter waren ze afwezig, maar nu zijn de stormmeeuwen aan het kanaal weer terug, net als de fuut. Naast de stormmeeuwen kan je over heel het land ook grote groepen kokmeeuwen zien, net als hier. Kokmeeuwen kun je in de zomer herkennen aan de bruine kap op hun kop, in de winter hebben ze een lichte kop met aan de zijkant bruine vlekjes. Ze hebben roodachtige of oranje poten. De poten van de stormmeeuw, met witte kop, zijn eerder gelig.
Verwilderde ganzen zijn heel het jaar door te zien aan het kanaal.

Het dagboek van...
In deze rubriek volgen we enkele hoofdrolspelers uit mijn omgeving. De lente is misschien aangebroken, ook in de winter bleef ik ze opzoeken. Even kijken wat de hoofdrolspelers van vorig jaar deze winter zoal gedaan hebben.

De meerkoeten:
Ze behoren nog steeds tot mijn favorieten, deze brutale vogels. Na enkele winterse omzwervingen in de rattenvijver zijn koppel 3, waarschijnlijk dé sterren van vorig jaar, teruggekeerd naar hun nestplaats. Vorig jaar volgde ik dit koppel voor het eerst op de voor mij nieuwe nestplaats. Ze bleken voortreffelijke ouders en brachten maar liefst zes kuikens groot (net als koppel 2). Daarbij tiranniseerden ze wel alle eenden in de buurt. Ook dit jaar gaan ze weer broeden, hun nest begint al uit te breiden.
Koppel 4 is er weer aan begonnen.

De eenden:
Deze winter heb ik veel verschillende eenden kunnen spotten, vooral op de grote vijver was het altijd de moeite, met vier soorten: natuurlijk de wilde eend, die hier veel kuikens grootbrengt, de terugkeer van een grotere groep krakeenden en kuifeenden en de nieuwkomers: een grote groep wintertalingen, die vaak boven de vijver in cirkels rondvlogen. De enige afwezigen waren de nijlganzen. Zij hebben vorig jaar wat pech gehad. Van hun vijf kuikens bleef er maar één over. Ik volgde hen naar een weiland in een naburig dorp, waar ik ze nog regelmatig zag zitten in een wei: beide oudervogels en het jong. Nu is het jong niet meer bij de ouders, en toen ik vandaag de foto's in dit artikel ging nemen, werd ik door hen verrast. Ze waren voor het eerst dit jaar terug in het Kikkerbos, aan de rand van de rattenvijver. Ik hoorde hun geluid rechts van me, en ik zag een zwart-wit pluizenbolletje het gras aan de oever induiken. De eerste kuikentjes van het jaar. Ik ging niet veel dichter omdat ik ze niet wou storen, en ik kon vier kuikentjes tellen. Uit een foto bleek later dat het er vijf waren. Ze liepen aan de rand van het pad, en gingen ook het water in. Ma en pa hielden de wacht.
Vandaag zag ik ook weer kuifeenden, en ik heb er goede hoop in dat de zij en de krakeenden zich nu eindelijk ook vestigen voor het broedseizoen.
Wilde eenden en nijlganzen met kuikens bij de rattenvijver.

De bosvogels van het Kikkerbos:
Een zeer leuke winter was het op vlak van bosvogels: ik zag veel soorten die ik er 's zomers nooit zie, zoals goudhaan, goudvink, boomkruiper, boomklever enz. Ook de grote bonte spechten en de buizerd waren opvallend aanwezig.

Misschien binnenkort wel meer hoofdrolspelers...

De trailcam
In deze voorlopig laatste rubriek zal ik de resultaten tonen die mijn trailcam zal filmen op verscheidene locaties. Het is de eerste keer dat ik op grotere schaal zal werken met mijn trailcam, dus ik weet nog niet welke resultaten het zal opleveren. Binnenkort zie je hier de eerste filmpjes.

Zo, nu weten jullie hoe een aflevering van het nieuwe broeddagboek er gaat uit zien. Ik denk nog na over meer rubrieken, en ook het scouten naar nieuwe hoofdrolspelers gaat onverminderd verder. Binnenkort ga ik proberen post te vatten bij het nest van de slechtvalken, en we zien wel wat het wordt.

Raf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten