dinsdag 29 maart 2016

Broeddagboek #3 (jg.2): Een nieuw eendenrecord

Hallo allemaal,
Ondanks het slechte weer de laatste dagen ben ik ook deze week uitgerukt naar Kikkerbos en omstreken. Zo liep ik gisteravond nog door een park, onder kauwen door die zich verzamelden voor de nacht en met halsbandparkieten overal. En ik ben best blij dat ik mag zeggen dat ik - tevergeefs schuilend voor de regen onder een wilg- mijn persoonlijk record van eendensoorten op de grote vijver verbroken heb. Vandaag ook onder meer padden, vuurwantsen, narcissen en een nieuwe rubriek. Welkom bij de tweede week van ons broeddagboek.

Bijzonder deze week
Zaterdagavond ben ik in een naburig dorp padden gaan overzetten. Ze worden naar een vijver, of simpelweg naar de overkant van de straat, gebracht, om te voorkomen dat ze onder de wielen van wagens belanden. Het was best een goed jaar met veel gewone padden en bruine kikkers (met veel dril), en ook twee vinpootsalamanders. Overzetters die na ons kwamen hadden ook een vuursalamander gezien. Deze zeldzame soort wordt bedreigd door een virus. Het is een grote landsalamander, de enige in België. Zelf heb ik nog maar één keer in mijn leven deze amfibie mogen aanschouwen, enkele jaren geleden in de paddenoverzet op dezelfde plaats.
Dit slachtoffer van het verkeer vond ik deze namiddag op het wegdek, onderweg naar het Kikkerbos.
Het dagboek van...
De meerkoeten:
Bij koppel 3 begint het nest al te groeien.


Ook koppel 1 is al begonnen met de bouw op een afhangende tak. Het koppel nestelt al jaren hier in de buurt.
Links een meerkoet, rechts - als je goed kijkt - het nest op een afhangende tak.

In de rattenvijver is er nog een koppel. Mogelijk is dit koppel 4 van vorig jaar. Aangezien koppels 1, 2 en 3 de enige andere koppels zijn, krijgen ze dit seizoen nummer 4 toegewezen.

De eenden:
Bij één van mijn bezoeken eerder deze week zag ik de nijlganzen weer, dit keer aan de grote vijver. Bij mijn komst gingen ze te water. Tussen beide ouders in zwommen nog vier kuikens. Ook kuifeenden en krakeenden waren van de partij.

Vandaag heb ik ook de eenden op de rattenvijver geteld. Er waren twee koppels, plus een vrouwtje dat voortdurend op de aandacht van drie mannelijke achtervolgers kon rekenen. Op de grote vijver waren er uiteraard nog meer wilde eenden.

Dan op de grote vijver, kreeg ik drie verrassingen. Na het per ongeluk opstoten van een blauwe reiger (of het moest zijn dat hij luid wegvloog door het begin van de regen), zag ik een knobbelzwaan. Dan, tussen zeven kuifeenden, een tafeleend, voor de eerste keer. Dan, bij het riet aan de oever, toch nog een wintertaling. Van een geslaagde dag gesproken. Met zes eendensoorten plus de zwaan brak ik mijn persoonlijk record voor het Kikkerbos. De zwaan kreeg het zelfs even aan de stok met de nijlgansfamilie, die nog slechts vijf leden telt. Drie kuikens blijven er nog over. Het doet sterk denken aan het scenario van vorig jaar, toen ze vier van hun vijf kuikens verloren.

De bosvogels van het Kikkerbos:
Het was maar weinig druk vandaag... Tjiftjaffen waren overal, een gaai dook even op bij de grote vijver. Verder weinig bijzonders.

De tuin, een seizoen lang
Ik ben weer eens vergeten mijn trailcam op te hangen, maar ik heb een nieuwe rubriek. Hierin vertel ik alles over de waarnemingen en projecten in mijn tuin. Hopelijk film ik bijvoorbeeld weer een egel.

Nu de lente er weer is, zijn de bloemen er ook weer. De bosanemonen bloeien, net als de narcissen. Dit jaar is de bijnaam paasbloem wel heel toepasselijk.

En ook insecten zwermen weer uit. De eerste bij en vlinder vliegen voorbij, de vuurwantsen komen weer in groep uit de houtschilfers van een border gekropen, en regelmatig zie je een lieveheersbeestje. De lente is er weer, ook in de tuin. Na maanden binnen te hebben overwinterd, gaan we nu allen weer meer naar buiten om te genieten van de zon en alles om je heen. Zo hebben we ons dit jaar op twee nieuwe projecten gestort. Ik wil graag een stuk met vlinderbloemen aanplanten om meer vlinders te lokken. Ook hebben we nu een echte moestuin. De eerste slaplantjes staan al in de grond.

Dit was het voor deze week. Binnenkort plan ik een Ardennen-special. Maar eerst gaan we verder met kijken naar alle dieren in de buurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten