dinsdag 2 juni 2015

Broeddagboek #1 (jg.1)

Hallo allemaal,
Ik ben een tijdje geleden begonnen aan een nieuw fictief MasterPlan (ik hou nog even geheim voor welke zoo), maar nu kom ik op de proppen met een nieuwe reeks, want de lente is nu al een tijdje in het land. Sommigen zien de terugkeer van de zwaluwen of het eerste ei van de kieviten als het teken van de lente, anderen de terugkeer van de Antwerpse nijlpaarden Hein, Hermien en Imani naar hun buitenverblijf. Voor mij persoonlijk is hét teken van de lente wanneer de meerkoeten beginnen te nestelen. Lente betekent voor mij: broedseizoen. Want in en rond een klein natuurgebiedje (ik zal het in deze reeks onder de schuilnaam 'Kikkerbos' noemen, naar de vele kikkers die er leven) volg ik al enkele jaren de broedsels van de vogels op de voet op. Aan de rand van dit gebied liggen enkele vijvers, waar jaarlijks wordt gebroed. Deze vijvers zijn onlangs aangepakt. De meerkoeten stelen de show ieder jaar weer met hun schattige kuikens en hun talrijke territoriale driften. Dit jaar is het niet anders, en toen ik dit weekend de kuikens nog eens ging checken bedacht ik om een broeddagboek te openen. Ik ben al een week of zes bezig, en ik ga één à twee keer per week, maar toch wil ik nog beginnen met het openen. Ik zal eerst de achterstand inhalen door er een heleboel informatie door te rammen: ziehier de eerste drie weken.
PS: Omdat ik nog maar pas op het idee ben gekomen voor deze reeks, heb ik nog geen foto's gemaakt. Ik zal er voor de volgende afleveringen wel maken.

Week 1
Ik ga voor één van de eerste keren dit jaar eens checken, ik heb er zin in, nu ik de laatste tijd in de buurt vaak dodaarsjes zie. Het nestelgedrag is al volop bezig, ik heb al twee nestjes. Ik vreesde voor een minder 2015, maar de meerkoeten zijn toch weer aanwezig. Ik kan nu al niet wachten op de kuikentjes. Op de twee traditionele nestelplaatsen (1 en 2) heb ik al een nest ontdekt. Op deze plaatsen wordt al jaren gebroed, al toen ik de nestjes voor het eerst begon op te volgen. Ik heb een niet zo nauwkeurig plan gemaakt (enkel van de vijvers, niet van het natuurgebied), waarop ik de broedplaatsen en enkele merkwaardige landschapselementen kan duidelijk maken. Dit plan bevat enkel de vijvers, niet het grote bos dat het gebied ook omvat. De grote vijver loopt nog verder door in de richting van het pijltje '4'.
De kuikenteller na week 1:
Meerkoet: 0
Waterhoen: 0
Wilde eend: 0

Week 2
Vorige week eindigden we met dit op de teller:
Meerkoet: 0
Waterhoen: 0
Wilde eend: 0
Nu is het pas echt begonnen. De meerkoeten hebben hun nesten al bezet en ik heb vandaag ook een nieuw nest opgemerkt (ongenummerd), dat een beetje buiten het natuurgebied aan de kant van een riviertje ligt. Vandaag inspecteerde ik al wat goede kijkplaatsen om de broedsels straks allemaal goed te kunnen observeren. Op waarnemingen.be zag ik dat de dodaars en de krakeend (die ik vorige week dus zag) hier zijn gespot. Tot nog toe nog steeds geen kuikentjes, de teller blijft:
Meerkoet: 0
Waterhoen: 0
Wilde eend: 0

Week 3
De teller staat na vorige week als volgt:
Meerkoet: 0
Waterhoen: 0
Wilde eend: 0
Maar daar is nu verandering in gekomen! Bij meerkoetkoppel 2 zag ik de eerste kuikens van dit jaar: wel zes, wat tamelijk hoog is. Ook heb ik onlangs een nieuw koppel ontdekt dat ik zeker zal volgen (3). Deze vijver was vroeger helemaal bedekt met groen, je kon amper zien dat het een vijver was. Zijn oude naam 'moerasvijver' stamt nog uit die tijd. Nu de vijvers zijn aangepakt en uitgediept is het een vijver als een andere. Nu heb je veel beter zicht, en heb ik dus een meerkoetkoppel ontdekt. Nu hebben we er al vier!
De teller is gestegen:
Meerkoet: 6
Waterhoen: 0
Wilde eend: 0

Dit was dan het einde van de eerste aflevering. Het is wel degelijk de bedoeling dat ik voor elke week (vanaf week 7) één grote update met foto's zal plaatsen. In de tweede aflevering ram ik week 4, 5 en 6 erdoor en dan zitten we hopelijk op schema. Ik blijf intussen de nestjes opvolgen.
Tot de volgende keer!
Raf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten