dinsdag 30 juni 2015

Broeddagboek #6 (jg.1)

Hallo allemaal,
Intussen ben ik al 11 weken bezig met het volgen van de meerkoeten en co. En ik moet zeggen dat ik toch al wat heb gezien. Vorige week heb ik geen artikel gepost, want na de saaie aflevering 5 dacht ik twee weekjes te wachten voor ik een nieuw artikel schreef. In deze twee weken ben ik drie keer naar het Kikkerbos geweest, en er was weer genoeg te zien om een artikel over te schrijven. Welkom terug bij mijn broeddagboek!

Week 10
Ik zet hier even alle bijzonderheden op een rijtje:

  • Aandachtige lezers hebben misschien opgemerkt dat ik deze keer niet ben begonnen met een teller, en je zal al snel weten waarom. Bij binnenkomst wierp ik al even een blik op de grote vijver. Meteen wist ik dat de teller niet meer bij te houden was, want hier zag ik een zee aan eendenkuikens van alle leeftijden: groteren aan land, kleintjes die constant heen en weer zwommen. Misschien wel zestien zag ik er hier alleen zwemmen. Op de verdere wandeling zou dat aantal maar groeien en groeien tot de ontelbaarheid.
  • Koppel 3 en hun kuikens waren weer veilig thuis in de moerasvijver. Ze zijn niet erg schuw, dus haalde ik mijn camera nog eens boven, met wisselvallige resultaten. Opnieuw geen foto's dus deze week.
  • De kuikenexplosie leek maar niet te stoppen, want koppel 1 had eindelijk kuikentjes. Ik zag er twee bij het nest en minstens één onder mama/papa. Ik had het al vroeger verwacht, maar beter laat dan nooit. Dit alleen al maakte mijn dag goed. Koppel 1 heeft kuikens!
  • Ook op de grote vijver hield het niet op: niet enkel stikte het hier van de eendenkuikens en de zes kuikens van koppel 2, door mijn verrekijker zag ik een koppeltje dodaarzen met kuikens! Drie à vier denk ik. Tot nog toe had ik altijd slechts één dodaars gezien, dus dit was een fantastisch om te zien!
  • Er is echter ook minder goed nieuws: het aantal nijlganzenkuikens is opnieuw gedaald, er blijft er slechts één over.
Week 11
Alle bijzonderheden van mijn bezoek:
  • Het werd in het begin een gewone wandeling, nijlganzen met één kuiken, eendenkuikens,...
  • Toen ik bij de rattenvijver was, zag ik plots een vogel naar beneden duiken richting rattenviijver. Scherpe snavel, rosse buik en felblauwe rug. Overduidelijk: ik had de ijsvogel opnieuw gezien!
  • Op de rattenvijver zag ik ook koppel 3 met hun voltallige kroost. Ze waren helemaal niet schuw en kwamen zelfs op me af.
  • Koppel 1 zwom vrolijk rond met de kindjes, het zijn er vier!
  • Op de grote vijver keek ik natuurlijk opnieuw uit naar koppel 2 en de dodaarzen. Deze keer zag ik één ouder en twee kuikentjes.
Week 12
Vier dagen later was ik er opnieuw:
  • Gisteren heb ik niet veel bijzonders gezien, je kan echter wel zeggen dat ik de meeste kuikens heb gezien van alle meerkoeten en de dodaars met twee jongen. Bij de eenden weet je nooit exact wie je gaat zien, maar het is altijd leuk.
  • Misschien toch één opmerking: je hebt vast al gelezen dat meerkoeten nogal kunnen uitvliegen tegen 'indringers'. Tot nu toe waren dat enkel de ouders, maar gisteren hielpen de kuikens van 3 hun ouders al mee met het verjagen van 'vijandige' eenden.
De andere afleveringen van jaargang 1 nog eens lezen?

Aflevering 1
Het broedseizoen is begonnen. Raf is getuige van de eerste kuikentjes.
Lees hier aflevering 1.

Aflevering 2
Er worden steeds meer kuikens geboren. Raf heeft verder bijzondere ontmoetingen met specht, ijsvogel en vos.
Lees hier aflevering 2.

Aflevering 3
Er vindt een ware geboortegolf plaats in het Kikkerbos. Raf gaat op zoek naar de grote bonte specht.
Lees hier aflevering 3.

Aflevering 4
Het Kikkerbos trekt wilde vissen aan. Het koppel nijlganzen heeft kuikens gekregen.
Lees hier aflevering 4.

Aflevering 5
Een week zonder al te veel gebeurtenissen. Verschillende nijlganzenkuikens verdwijnen.
Lees hier aflevering 5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten