zondag 14 juni 2015

Broeddagboek #5 (jg.1)

Hallo allemaal,
Het leek al langer dan een week geleden, maar vandaag ben ik nog eens naar het Kikkerbos geweest om de evolutie op te volgen. Ik heb deze week niet zoveel merkwaardigs te melden. (Wel een klein bruin kikkertje :-).) Ik ben blij dat ik jullie deze keer wel wat meer foto's kan tonen.

Na week 8 hadden we dit op de teller:
Meerkoet: 12
Waterhoen: 3
Wilde eend: 21
Nijlgans: 5
Grote bonte specht: ?
Roodborst: 1
Koolmees: ?
Jammer genoeg staat de teller na week 9 al wat lager.

Op deze zonnige en drukke dag wandelde ik zoals gewoonlijk het Kikkerbos in. Te beginnen keek ik naar koppel 4. Het nest was niet bezet, maar dichter bij de kant was nu wel een ander nest met een meerkoet op. Koppel 4? Ook de dodaars zag ik hier een paar keer bovenkomen en terug wegduiken. Hij ging de hoek om, uit het zicht. Ik zou hem later wel zoeken.

Ik wandelde verder door het bos. Overal om me heen hoorde ik de geluiden van vogeltjes. Boven me vlogen vinken. Een tijdje later kwam ik aan de moerasvijver, waar het gewoonlijk interessant begint te worden. Behalve het geluid van de kwakende kikkers niets te bemerken, want koppel 3 zat met hun nog steeds volledige kroost in de rattenvijver. Ook bij hun is het rood op hun kopjes bijna helemaal verdwenen. Ze zijn nu al veel witter. Onderstaande foto is de meest toonbare die ik vandaag heb geschoten, en die daaronder toon ik omdat je daar alle kuikens op kunt zien.
Ik wandelde langs vele wilde eenden, waaronder zes kuikens, richting koppel 1, dat nog steeds trouw broedt. Onderweg stopte ik natuurlijk om naar de waterhoenen te kijken, maar hier zag ik vogels noch nest. Een beetje vreemd...
Op de rattenvijver zag ik trouwens ook nog de eendenmoeder met vijf kuikens. In totaal heb ik vandaag twaalf eendenkuikens geteld, maar mogelijk heb ik ze niet allemaal gezien. Ik laat de teller dus voorlopig nog op 21 staan.

Zo kwam ik al aan de grote vijver. Hier zag ik de nijlganzen, ik telde hun kuikens goed, maar er bleven er jammer genoeg slechts twee over. Eén van de zwaarste tegenslagen dit jaar al :-(. Gelukkig is de familie van koppel 2 wel nog steeds compleet. Toen ik richting de beek ging, zag ik de dodaars van dichter bij dan ik hem/haar ooit al had gezien. De dodaars dook nog sneller weg dan anders, waarschijnlijk omdat ik zo dichtbij kwam. In de beek zag ik een reusachtige kikker zwemmen. Daarna rustte hij even uit.

Ten slotte ging ik zoals gewoonlijk terug door het bos naar mijn vertrekpunt. Ik zag nog wat koolmeesjes en een konijntje. Verder heb ik eigenlijk niets meer te vertellen, dus hou ik het maar voor bekeken. Nu al? Ja, nu al! Tot de volgende keer dan maar. Ik hou mijn ogen open! En om af te sluiten, hier nog even een foto van een duif:

De teller staat nu op:
Meerkoet: 12
Waterhoen: 3 (?)
Wilde eend: 21
Nijlgans: 2 (5)
Grote bonte specht: ?
Roodborst: 1
Koolmees: min. 2

De andere afleveringen van jaargang 1 nog eens lezen?

Aflevering 1
Het broedseizoen is begonnen. Raf is getuige van de eerste kuikentjes.
Lees hier aflevering 1.

Aflevering 2
Er worden steeds meer kuikens geboren. Raf heeft verder bijzondere ontmoetingen met specht, ijsvogel en vos.
Lees hier aflevering 2.

Aflevering 3
Er vindt een ware geboortegolf plaats in het Kikkerbos. Raf gaat op zoek naar de grote bonte specht.
Lees hier aflevering 3.

Aflevering 4
Het Kikkerbos trekt wilde vissen aan. Het koppel nijlganzen heeft kuikens gekregen.
Lees hier aflevering 4.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten