donderdag 4 juni 2015

Broeddagboek #3 (jg.1)

De teller na week 6:
Meerkoet: 12
Waterhoen: 0
Wilde eend: 10
Grote bonte specht: ?

Hallo allemaal,
Nu de eerste zes weken erdoor zijn is het maar eens tijd voor een grondige update. Week 7 is al een opvallende week, en we zijn nog maar halfweg. Mijn plan was om alvast wat foto's te maken voor de tweede aflevering, maar ik ben al geen goede fotograaf en neem er dan nog eens bij dat de vogels ver weg zwemmen als je eraan komt, dan krijg je rampzalige foto's.

Met dit plan sprong ik na school dus op de fiets, en samen met mijn vriend reed ik naar het 'Kikkerbos'. Eerst gingen we koppel 3 maar eens checken. Ze zaten dicht bij hun nest en alle zes de kuikens waren nog steeds aanwezig. We gingen te voet verder naar de grote vijver. De tien kuikens en hun moeder die ik vorige week al had gezien zwommen hier dicht bij de rand, maar ze waren veel schuwer als de meerkoeten en haastten zich weg als we eraan kwamen. De meerkoeten van koppel 2 waren verspreid: één ouder met drie kuikens hier, en één ouder met drie kuikens daar. De grootste verrassing wachtte me in de rattenvijver. Toen we er maar net bijkwamen, zagen we al twee eendenmoeders: één met zes kuikens en een andere met vijf. We wandelden verder langs de eenden, waterhoenen en het nog steeds broedende koppel 1, terug naar de fietsen. Mijn vriend vertrok, en ik bleef achter. Ik besloot alleen nog een rondje te maken, en dan wel heel alleen, want ondanks het mooie weer kwam ik geen mens meer tegen...

Ik besloot via de rattenvijver terug het bos in te gaan. En deze keer viel me nog iets anders op. Aan de overkant zag ik zwarte pluizenbolletjes. Op een waterhoenennest (ik heb het aangeduid op het grondplan voor jullie) zaten drie kuikens. Eén van de ouders kwam erbij. Ik wandelde verder; een van de eendenmoeders was met haar kroost op het droge gekropen. Ik zag een roodborst toen ik het bos in wandelde, tot ik bij de boom was waar de spechten nestelen. Hier wachtte ik een tijdje, maar mijn geduld is even slecht als mijn fotografische kwaliteiten dat zijn. Ik zag aan de grote vijver wel twee nijlganzen, die besloten het water in te gaan. Ook de meerkoeten van koppel 4 waren present. Nadat ik nog een gaai zag wegvliegen, volgde ik de oever vanop een afstand, tot ik bij een andere goede uitkijkplek kwam. Hier bleef ik een tijdje wachten. Ik zag de nijlganzen weer en even... zag ik de dodaars, die snel weer wegdook. Toen ik in het bos verder ging, dook voor me een jong vogeltje op: ik denk een roodborst.

Ik ging verder langs de grote vijver en een bosje met koolmezen, tot ik bij de beek kwam die het met de rattenvijver verbindt. Ik volgde de beek tot bij de rattenvijver. Het deed goed om weer eens dikkopjes te zien. Vorige week had ik ze niet gezien, en dat was de eerste keer. Langs de eendenmoeders, koppel 1 en het nest van de waterhoenen via de vele eenden naar de moerasvijver. Toen ging ik mijn fiets ophalen.

Toch was het nog niet voorbij. Een tijdje geleden had ik vanaf de bus ergens een nest van een meerkoet gezien, en dus reed ik hier ook maar eens heen. Ter plekke zag ik echter een nest bezet door een waterhoen. Verder was hier niets bijzonders op te merken. Ik fietste dus maar naar huis.

De teller:
Meerkoet: 12
Waterhoen: 3
Wilde eend: 21
Grote bonte specht: ?
Roodborst: 1

De andere afleveringen van jaargang 1 nog eens lezen?

Aflevering 1
Het broedseizoen is begonnen. Raf is getuige van de eerste kuikentjes.
Lees hier aflevering 1.

Aflevering 2
Er worden steeds meer kuikens geboren. Raf heeft verder bijzondere ontmoetingen met specht, ijsvogel en vos.
Lees hier aflevering 2.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten