donderdag 4 juni 2015

Broeddagboek #2 (jg.1)

Hallo allemaal,
Zoals gisteren gemeld moeten week 4, 5 en 6 er nog door voor ik grote updates kan plaatsen. En we hebben een aantal bijzonderheden in petto.


Week 4
De teller na week 3:
Meerkoet: 6
Waterhoen: 0
Wilde eend: 0
Dit was een week vol verrassende aanwezigheden. Ik had al een grote bonte specht zien vliegen, en zag al meteen dat koppel 3 kuikentjes had. Eerst zag ik er twee aan de rand van het nest, waar één ouderdier op zat. Even later zag ik slechts één kuiken meer. Maar plots kwamen er twee hoofdjes vanonder het het dier op het nest uit, en even later nog drie. Zes kuikentjes dus in totaal. De volgende verrassing was een kuifeend op de rattenvijver, die ik de hele tijd goed kon observeren. De kuikens van koppel 2 waren er nog alle zes. Ook ontdekte ik vandaag een nieuw nest van de meerkoeten: 4. Een grote verrassing in de grote vijver was dit keer een dodaars! Hij dook de hele tijd onder en dan even weer boven. Toen ik terugwandelde naar de uitgang zag ik nog een groene specht vliegen, en nu wordt het helemaal gek. Op de terugweg naar huis zag ik boven hetzelfde riviertje waar ook een meerkoetenkoppel broedt, een ijsvogel vliegen! De eerste keer dat ik die hier weet zitten!
De teller staat nu op:
Meerkoet: 12
Waterhoen: 0
Wilde eend: 0

Week 5
Na week 4 stond de teller op:
Meerkoet: 12
Waterhoen: 0
Wilde eend: 0
Een eerder rustige week met een routinewandeling langs de kuikens. Die van koppel 2 krijgen al een witte borst! Ik heb wel geen nieuwe kuikens ontdekt. Ook de dodaars was weer te zien.
De teller blijft dus op:
Meerkoet: 12
Waterhoen: 0
Wilde eend: 0

Week 6
Teller:
Meerkoet: 12
Waterhoen: 0
Wilde eend: 0
Deze week was al wat meer de moeite. We hebben de dodaars niet gezien, verder alles goed met de kuikens. Al vroeg in het bos zagen we een Vlaamse gaai, en aan de grote vijver de eerste eendenkuikens hier. Pas toen we bijna weer naar buiten gingen, gebeurde er nog iets bijzonders. We zagen de eendenmoeder met haar kuikens weer en hadden een conversatie met een andere bezoeker, die al een hele tijd probeerde te fotograferen hoe een grote bonte specht jongen voedert. Daarvoor stond hij bij een boom waar spechten hun nest hadden. Dat weten we nu ook weeral. Opeens begonnen de eenden achter ons luidruchtig te kwaken en weg te zwemmen. Al snel bleek waarom: een vos kwam aan de kant van de vijver, bleef even kijken naar ons, en haastte zich toen terug. Toen de moeder met haar kuikens daarna terug zwom, probeerde ik de kuikens nog eens te tellen: negen of tien, was mijn besluit. (Een later bezoek zou tien bevestigen.)
Hierdoor staat de teller op:
Meerkoet: 12
Waterhoen: 0
Wilde eend: 10
Grote bonte specht: ?

Nu zijn jullie weer helemaal bij. Op het moment dat jullie dit lezen, is de eerste grote update al online. Dat artikel gaat over mijn ervaringen van vandaag, week 7.

De andere afleveringen van jaargang 1 nog eens lezen?

Aflevering 1
Het broedseizoen is begonnen. Raf is getuige van de eerste kuikentjes.
Lees hier aflevering 1.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten