zondag 7 juni 2015

Broeddagboek #4 (jg.1)

Hallo allemaal,
Vandaag ben ik weer eens gaan kijken in het Kikkerbos om te kijken naar de veranderingen, dus hier een korte update. De foto's zijn weer schandalig, toch heb ik er één bijgezet omdat jullie het nu al vier afleveringen volhouden zonder ook maar één foto.

De teller stond op:
Meerkoet: 12
Waterhoen: 3
Wilde eend: 21
Grote bonte specht: ?
Roodborst: 1




















Ik begin mijn bericht voor vandaag als ik al een tijdje onderweg was, en ik binnenkwam tussen de moerasvijver links en de rattenvijver rechts. Koppel 3 en hun jongen waren weer eens op gezinsuitstap, want ze zwommen in de rattenvijver. Nu hebben ook zij een witte borst. Eén van de ouders kreeg het serieus aan de stok met een waterhoen. Gelijksoortige agressie zie je vaak als je meerkoeten regelmatig observeert. Ze deinzen werkelijk voor niets terug om hun jongen te beschermen. Helemaal in het hoekje van de rattenvijver, verscholen tussen de waterplanten, zat een hele school kleine vissen. Ik wist wel dat ze van de rattenvijver een visvijver gingen maken, en nu zijn de vissen blijkbaar vrijgelaten. Tussen de vissen zwommen ook kikkervisjes. Sommigen hadden nu ook al achterpoten.

Ik stapte verder langs vele eenden en keek toen naar het waterhoenennest. De kuikens verstopten zich tussen de dichte begroeiing, dus ik kon ze weeral niet echt tellen, maar het zijn er nog minstens twee. aan de andere kant van de vijver was een nieuw, leeg nest.

Op de rattenvijver zag ik ook de nijlganzen terug, en ze hadden een verrassing. Vijf kuikentjes werden weggeleid naar een veiligere plek door hun ouders. Op dezelfde vijver zag ik ook de drie eendenmoeders, waarvan ik bij één de kuikens niet kon tellen omdat ze achter haar op een hoopje lagen.


Langs de beek ging ik toen richting de grote vijver. De eendenmoeder en haar tien kuikens zwommen met me mee. In de beek waren ook weer dikkopjes. Aangekomen bij de grote vijver checkte ik meteen de kuikens van koppel 2. Hun kopjes waren niet eens meer rood, en de witte vlek op hun borst was groter geworden. Ze zijn op een week echt wel gegroeid! Verder kwam ook de dodaars soms eens boven, om meteen daarna weer weg te duiken.

Ten slotte nog iets over een vogelsoort waar ik het nog niet veel heb over gehad. Ik had wel al vaker groepjes koolmezen gezien en gehoord, maar nu waren ze beter zichtbaar en kon ik vaststellen dat ze jongen hadden.

PS: Vanaf waar ik begon in dit artikel, tot bijna aan de vlinderweide, werden we gevolgd door een grijsgestreepte kat, die de hele tijd kwam flateren en de bosjes verkende.

De teller staat nu op:
Meerkoet: 12
Waterhoen: 3
Wilde eend: 21
Nijlgans: 5
Grote bonte specht: ?
Roodborst: 1
Koolmees: ?

De andere afleveringen van jaargang 1 nog eens lezen?

Aflevering 1
Het broedseizoen is begonnen. Raf is getuige van de eerste kuikentjes.
Lees hier aflevering 1.

Aflevering 2
Er worden steeds meer kuikens geboren. Raf heeft verder bijzondere ontmoetingen met specht, ijsvogel en vos.
Lees hier aflevering 2.

Aflevering 3
Er vindt een ware geboortegolf plaats in het Kikkerbos. Raf gaat op zoek naar de grote bonte specht.
Lees hier aflevering 3.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten